Pages

Ads 468x60px

.

UBF

UNITED BORNEO FRONT


Perjuangan Kita, Masa Depan Kita, Takdir kita

UNITED BORNEO BERSATU (UBF) atau Barisan Borneo Bersatu adalah Organisasi Bukan Kerajaan (NGO) yang ditubuhkan pada 16 Disember 2010, berjuang menuntut pengembalian hak-hak rakyat Sabah dan Sarawak, syarat serta jaminan yang tidak ditunaikan semasa Pembentukan Malaysia melalui Laporan Jawatankuasa Antara-Kerajaan (JAK) 1963 yang ditandatangani di London.

UBF telah menggariskan senarai tuntutan dalam satu agenda yang disebut Agenda Borneo. Agenda Borneo dijadikan teras perjuangan rakyat Sabah Sarawak kerana inilah yang menjadi keperluan bahkan menjadi satu jaminan masa depan untuk rakyat dan generasi akan datang.

UBF tidak memihak kepada mana-mana kumpulan politik tetapi mengambil iktibar dari keputusan Pilihanraya PRU12 dimana ternyata Sabah dan Sarawak mempunyai peluang untuk menentukan kerajaan yang memerintah PUTRAJAYA. Peluang yang terlepas ini muncul lagi dalam Pilihan Raya 13 dan mungkin peluang terakhir untuk Rakyat Sabah menentukan pemerintah Putrajaya yang benar-benar memenuhi aspirasi Agenda Borneo.

KALAU BUKAN KITA SIAPA LAGI
KALAU BUKAN SEKARANG BILA LAGI

PERJUANGAN MENUNTUT HAK DEMI MASA DEPAN GENERASI KITA

0 comments: