Pages

Ads 468x60px

.

UBF

TUJUH AGENDA BORNEO

AGENDA 1
Menuntut supaya Kerajaan Persekutuan mewujudkan 'Mekanisma Pelaksana' untuk menyusuli pematuhan Perjanjian Malaysia 1963 serta memulihkan status Sabah Sarawak sebagai rakan kongsi, setaraf dengan Malaya..


AGENDA 2
Menuntut supaya satu formula untuk agihan yang adil dalam aspek hasil cukai, minyak dan perjawatan.

AGENDA 3
Menuntut supaya Dasar Kabotaj (Dasar Perkapalan) dimansuhkan. Dasar ini menyebabkan impak negatif terhadap ekonomi Sabah sejak 1hb Jan 1980


AGENDA 4
Menuntut supaya hak-hak peribumi Sabah Sarawak dihormati dan kekal seperti yang termaktub dalam perjanjian dan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

AGENDA 5
Menuntut supaya fokus pembangunan ditumpukan kepada Sabah dan Sarawak disamping mengurangkan jurang ekonomi dan digital antara dua wilayah.

AGENDA 6
Menuntut supaya masalah PTI, Projek IC diselesaikan secara tuntas dan integriti sempadan Sabah Sarawak diperketatkan, termasuklah hukuman yang berat ke atas mereka yang memberikan status warganegara kepada pendatang tanpa izin.

AGENDA 7
Menuntut supaya kajian semula terhadap kehadiran dan peranan agensi-agensi Persekutuan di Sabah Sarawak , Bahkan syarikat-syarikat dari Semenanjung yang mendapat konsesi tanah di Sabah

0 comments: